Szlakiem latarni morskich
Wzdłuż polskiego wybrzeża Bałtyku znajduje się siedemnaście latarni morskich. Latarnie morskie nad Bałtykiem umiejscowione są kolejno: w Świnoujściu, Kikut k/Wisełki, Niechorzu, Kołobrzegu, Gąskach, Darłowie, Jarosławcu, Ustce, Czołpinie, Stilo, Rozewiu, Jastarni, na Helu, w Sopocie, Gdańsku Porcie Północnym i Nowym Porcie oraz w Krynicy Morskiej na wschodnim wybrzeżu. Aby zachęcić Państwa do zwiedzania tych niepowszednich budowli, kryjących niejednokrotnie tajemnice, z lewej strony przedstawiamy odnośniki do krótkich opisów poszczególnych latarni, odrobinę historii i ciekawostki, interesujące każdego zdobywcę nowych wrażeń.
Pierwsze latarnie powstawały już w Egipcie, najstarszy, pewny przekaz o istnieniu ogni stałych, pochodzi z około 400 roku p. n. e. z Aten. Pierwsze światło latarni morskiej, zwane garnkiem wulkanu, pojawiło się na naszych terenach w X wieku n. e. Z biegiem lat światła wskazujące drogę powracającym żeglarzom opanowały wybrzeża, a celem ludzi stało się udoskonalanie sposobów generowania światła. Począwszy od drewna poprzez średniowieczne świece woskowe, węgiel kamienny, oleje roślinne i mineralne aż po gaz węglowy i propan, w końcu zastosowano prąd, jako najbardziej efektywne źródło światła. Obecnie stosuje się doskonalsze techniki nawigacyjne umiejscowione bezpośrednio na pokładzie statku, jednak nadal latarnie odgrywają ważną rolę w nawigacji i zapewnianiu bezpieczeństwa, a ponadto stanowią żywy pomnik historii i techniki, pełniąc funkcję przyczółków turystycznych polskiego wybrzeża. (www.latarnie.pl)

Krzyżacy władali miastem i ziemią świdwińską od 14 kwietnia 1384 r. W tym dniu dotychczasowy jego właściciel – pan na Świdwinie Hans von Wedel przekazał go Zakonowi z powodu tarapatów finansowych, w jakich się znalazł. Krzyżakom bardzo zależało na Świdwinie ze względów strategicznych. Chodziło o uzyskanie bezpośredniego sąsiedztwa z Brandenburgią, gdyż stamtąd (podobnie jak z innych krajów niemieckich) rekrutowali się nowi rycerze zakonni i rycerze „goście” (półbracia) potrzebni na krucjaty przeciwko Polsce i Litwie. Krzyżacy wykorzystywali kłopoty Hansa von Wedla i wystąpili z ofertą wykupu jego długów.
Wyspa Wolin
Wyspa Wolin, generalnie ukształtowana przez ostatni lodowiec, wciąż się zmienia. Współczesny obraz wyspy kształtował się około 10-11000 lat. Pierwotnie utwory lodowcowe modelowane były przez wiatry i wody, zalewane tereny stopniowo zamieniały się w bagna i torfowiska. Stale działały wody Bałtyku i Odry tworząc m.in. wydmowe mierzeje jak również klify. Dominującym krajobrazem jest pasmo wzniesień moreny czołowej graniczące na odcinku ok.15 km z morzem. Najwyższe aktywne klify osiągają wysokość 95m.
Woliński Park Narodowy utworzony w 1960 roku obejmuje ochroną część największej polskiej wyspy – Wolin. Szczególne walory Parku to: najpiękniejszy odcinek polskiego wybrzeża klifowego, dobrze zachowane lasy bukowe, unikalna - wyspiarska delta Świny, przybrzeżny pas wód Bałtyku.
Świnoujście - przewodnik PLUS >>
Wioska jamneńska
Skansen Kultury Jamneńskiej to ekspozycja etnograficzna Muzeum w Koszalinie eksponująca zabytki kultury materialnej wyspy kulturowej jaką była wieś Jamno. W 1945 roku na skutek decyzji politycznych i zmiany granic opuszczona przez dotychczasowych mieszkańców, po kilku latach zainteresowała etnografów, którzy docenili wartość unikalnej kultury.
Wystawa pn "Wyspa kulturowa. Wieś Jamno pod Koszalinem", którą prezentowana jest w zabytkowej zagrodzie rybackiej, to stała ekspozycja powstała jako efekt wieloletnich badań nad jamneńską kulturą ludową. Obrazuje najciekawsze dziedziny jamneńskiej kultury materialnej, obrzędowości i sztuki.
Koszalin - przewodnik PLUS >>
GRYFICE - WYSTAWA ZACHODNIOPOMORSKICH KOLEI DOJAZDOWYCH
Ekspozycję skansenu, usytuowaną przy peronach, stanowi kilkanaście parowozów i wagonów motorowych oraz kilkadziesiąt wagonów pasażerskich, towarowych i specjalistycznych, a także urządzenia do obrządzania i naprawy wagonów, obrotnica, urządzenia sygnalizacyjne itp. Prezentowane jest prawie wszystko, co pozostało z taboru obsługującego kiedyś 594 km linii. Zgromadzone obiekty nierozerwalnie wiążą się z Pomorzem Zachodnim i mają unikatowy charakter, gdyż rozstaw torów wynosił tu 1000 mm, podczas gdy na innych kolejach wąskotorowych standardem było 750 mm. Ich historia w znacznej części sięga początku ubiegłego wieku. Niektóre przeżyły dwie wojny światowe oraz dwie rewolucje, przemiany napędu parowego na spalinowy i elektryczny oraz likwidację kolei dojazdowych. Stanowią więc „skamieliny” materialnej kultury człowieka, trwale związane z gospodarczym rozwojem regionu. Ich wartość jest podwójna: po pierwsze dziś są już nieliczne, po drugie niektóre z nich, jak dinozaury u Spielberga, mogą ożyć.
Gryfice - przewodnik PLUS >>
Plaże nadbałtyckie
Plaże nadbałtyckie lepiej odwiedzać poza sezonem. Ale i w sezonie można tu znaleźć arcyciekawe miejsca. Szczególnie, jeśli ma się ze sobą rower.
Mielno, Gąski i Darłówek- to miejscowości znane z wakacyjnych opowiadań. Skoro już wygrzewamy się na plażach, w tłumie turystów, warto pomyśleć, co zobaczyć kiedy np. pada deszcz.
Darłowo - przewodnik PLUS >>
Sianowska kraina w kratę
Na wschód od Koszalina, za wzniesieniami Góry Chełmskiej znajduje się siedem ukrytych wśród lasów miejscowości. W Węgorzewie, Sownie, Przytoku, Siecieminie, Karnieszewicach, Iwięcinie i Sianowie zachowały się jeszcze ostatnie zabytkowe kościoły, domy i budynki gospodarskie "w kratkę". Wystarczy wsiąść na rower by znaleźć się wśród nich, by trafić do "Sianowskiej Krainy w Kratkę", miejsca gdzie czas się zatrzymał...
TRZĘSACZ - RUINY KOŚCIOŁA
Pozostała jeszcze jedna ściana gotyckiego kościoła pw. Św. Mikołaja, który został zbudowany na przełomie XIV i XV wieku w odległości 2 km od morza. Brzeg morski zbliżał się nieustannie do budowli, w 1901 roku zawaliła się pierwsza część kościoła, aktualnie prowadzone są prace mające zabezpieczyć ruinę przed sztormami. Wyposażenie kościoła można zobaczyć w katedrze w Kamieniu Pomorskim i rewalskim kościele (niektóre zabytki są w muzeach w Szczecinie i Berlinie). To jedyna tego typu atrakcja w Europie.
Darłowo - przewodnik PLUS >>